Programmeren: Alles begin en eindigt met structuur

Stel je wil carriere maken in de IT en je wil programmeren of het vanuit je hobby is of het is een goede job opperunitie om programmeur te worden. Nu is er al jaren een te kort aan goed personeel in de IT en met name ontwikkelaars en dus heb ik al veel nieuwe 'talenten' voorbij zien komen maar programmeren is een vak, een ambacht en naar mijn mening niet voor iedereen weggelegd.

Een stukje persoonlijke geschiedenis

Zelf ben ik begonnen met programmeren als kind van 13 jaar op een Commodore 64. Voor de 40+ er onder ons de beste game console ooit gemaakt. Voor de wat jongere generatie een totaal onbekend systeem. Toen ik begon waren er twee keuzes. Of je programmeerde in BASIC of in Assembler.

Nieuw en enthousiast dat ik was, begon mijn eerste programeer ervaringen in BASIC. Zag er simpel uit en had een paar boeken met wat voorbeeld spelletjes erin. Noem het de 'Hello World' van gaming. Nadat ik wat van die voorbeelden had over getypt. Ja dat moest in die tijd nog zonder Internet, USB stick of floppydisks. Begon ik te begrijpen hoe ik dit zelf kon doen, en al snel zette ik mijn eerste kleine stappen in het programeervak.

Als echte gamer kwam ik er al snel achter dat programmeren in BASIC niet snel genoeg was om echte spelletjes te maken. Dus Assembler boek gekocht en daarmee aan de slag gegaan. Ineens kon alles wel snel maar echt eenvoudiger werd het er niet om want Assembler bleek toch wel andere koek maar uiteindelijk toch een basis aan kennis opgedaan. Helaas is het me nooit gelukt om een game te maken maar de ervaringen smaakte naar meer en ik besloot dat ik later game programmeur wilde worden.

Van hobby programmeren naar professional

Dus met deze droom/doelstelling naar de Universiteit getogen want dat was toch wel het hoogst haalbare niveau en daar zou ik wel de nodig kennis mee krijgen om deze droom te verwezelijken. Tot mijn grote verbazing kregen we geen enkel vak dat iets te maken het met het programmeren in C/C++. Toch wel de taal voor game development. Dit bleek later een heel belangrijke reden te hebben. C/C++ is een taal waarbij je makkelijk zonder structuur mee aan de gang kunt en daardoor snel spaghetti code kon maken. Nee, wij kregen imperatief programmeren in Modula2 (een variant van Pascel), programmeertechnieken en functioneel programmeren in Miranda.

Hoewel ik al 20 jaar niets meer met deze programeertalen doe bleken ze in mijn carriere wel een belangrijke houvast te bieden in alle andere talen die ik inmiddels beheers zoals, C/C++, Java, PHP, Python, Perl en Javascript.

Structuur aanbrengen voordat je begint

Veel beginnend programmeurs of nog in hun opleiding of cursus zitten worstelen met de standaard dingen. Ik heb het dan even niet over de grootste uitdagingen als debuggen of omzetten van een specificatie naar code. Ik zie vooral dat het al mis gaat in de opzet van de project structuur. Veelal worden bestanden met verschillende toepassingen in een folder gestopt waardoor er te veel bestanden in een map komen zonder dat er nog duidelijk is waarvoor dat bestand dient.

Begin dus wanner je bijvoorbeeld een simpele website maakt in HTML altijd een map structuur aan te legen waarin je een aparte map maakt voor je plaatjes, je javascript en je CSS. Dan kan je tenminste altijd terug vinden waar je je verschillende bestandtypen hebt staan.

Maar bij Java projecten werkt het bijna hetzelfde. Maak een source of src map voor je broncode. Een assets map voor je plaatjes en overige assets die je zo willen toevoegen. Een test map voor je unit tests en een deploy map voor alles wat je wil dat er gedeployed moet worden.

Het lijkt allemaal zo simpel. Helaas word het te vaak vergeten. Dat is jammer want zoeken naar wat je waar hebt gedaan wil niemand. Laat staan wanneer je de code van een andere moet veranderen.

Kortom begin met een goede structuur van je project. Daarna breng je structuur aan in je bestanden. Zoals bij Java Classes: Altijd eerst alle public en properties, daarna protected en onderin je private zaken. Zo kan een ander direct zien hoe de interface met je class eruit ziet. Dus niet alles door elkaar heen plaatsen. Nee, netjes op volgorde zodat je opvolger er snel mee aan de slag kan.

WordPress traag? Dat Klopt! of toch niet?

Deze WordPress is niet langzaam. Dus kennelijk zijn er meer factoren die spelen waarom mijn WordPress stukken sneller draait dan de trage WordPress van iemand anders. In dit artikel probeer ik wat verklaringen en tips te geven hoe je jou WordPress sneller kunt maken.

Waarom WordPress traag is?

Eerste maar eens de vraag beantwoorden hoe het toch komt dat bijna alle WordPress sites traag zijn. We moeten immers bij de oorsprong beginnen om het probleem op te kunnen lossen. WordPress bestaan uit heel veel PHP bestanden die bijna allemaal data uit een database halen om deze vervolgens te presenteren in je browser.

De database

Dit ophalen uit een database kost tijd, kostbare tijd. Zeker als je bedenkt dat de meeste (zoals deze installatie) draait bij een hostingprovider. De server waarop je database draait wordt gedeeld met heel veel andere websites. Dus wanneer het op die websites druk is met verkeer zul je hier al last van hebben.

Eenvoudige oplossing is dus het beperken van het aantal verzoeken aan de database. Dat kan betrekkelijk eenvoudig want de meeste pagina's en berichten op je website bevatten eigenlijk helemaal geen informatie die afhankelijk is van de bezoeker die op je site komt. Je kunt dus veel pagina's statisch maken door ze één keer te genereren en daarna de gegenereerde pagina voor te schotelen.

Plaatjes, plaatje en nog en plaatjes

WordPress is vaak ook traag omdat er geen optimalisatie en/of compressie aanwezig is voor het beperken van de plaatjes op je website. Veel van de plaatjes die ik vaak op een WordPress (of willekeurige andere website) zie zijn veel te groot. En dan bedoel ik nog niet zozeer het formaat maar meer de grootte van het bestand. Plaatjes op je website zouden niet meer dan enkele honderden Kilobytes groot moeten zijn.

Ik werk zelf veel met web designers en deze zijn veelal druk bezig met alles er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Ze leveren vaak plaatjes aan met veel te hoge resolutie en vaak ook nog niet eens gecomprimeerd. Begrijpelijk want hoe hoger de kwaliteit van een plaatje hoe fraaier het oogt. Het is alleen jammer voor de mobiele gebruiker met een pre-paid of goedkoop Internet abonnement want die gaat als een raket door zijn Mb's heen.

De oplossing is simpel wanneer je tegen je web designer of content maker vertelt dat hij of zij zich aan de volgende regels houdt:

Dat laatste punt betekent 20% kwaliteitverlies. Dat klopt hieronder zie je twee foto's de 1 met 80% en de ander met 100%. Zie jij het verschil in kwaliteit? en zie jij hoeveel meer data de 20% kost. Ja? daarom dus max 80% want de andere 20% voegt niet veel meer toe en laat de grootte van het bestand exponentieel stijgen.

traagheid wordpress verklaard 100% kwaltiteit
JPG compressie
Plaatje met 100% kwaliteit compressie. Bestandgrootte: 1,1 Mb
traagheid wordpress verklaard: 80% kwaltiteit 
jpg compressie
Plaatje met 80% kwaliteit compressie. Bestandgrootte: 189Kb (0,2Mb)

Thema losse bestanden

Het thema dat je gebruikt om je WordPress website mee te tonen bevat ook nogal wat zaken waarbij je veel winst kunt halen als het gaat om een snelheid verbetering van je WordPress website. Het gaat hier vooral om de bestanden die voor de structuur, vorm en functie zorgen van je website. Deze bestanden zorgen voor een mooie gebruikersevaringen en worden daardoor altijd naar de gebruiker gestuurd en getoond via je browser

Deze bestanden zijn bijna nooit verkleind en/of samengevoegd. Een van de belangrijkste redenen waarom websites traag laden is omdat er tientallen extra bestanden moeten worden opgehaald voordat de pagina getoond kan worden. Deze bestanden zoals je stylesheets (CSS) komen uit je thema plus alle plugins die je gebruikt. Als je al deze bestanden samenvoegt of zorgt dat je ze in de browser cache van de bezoeker plaatst zorgen al heel snel voor een enorme laadtijd verbetering. Dit zelfde geldt ook voor de Javascript bestanden.

Tot slot kun je de bestanden nog minimaliseren door alle whitespaces eruit te halen. Hier zijn plugins voor die dit met de CSS en Javascript bestanden kunnen doen. Minder Mb's om te downloaden betekent een snellere website.

Conclusies

Je kunt veel doen zonder veel inspanning om je website te verbeteren. Wij van Worthit IT kunnen je daar natuurlijk bij helpen. Tevens worden bij al onze website deze stappen standaard uitgevoerd zodat je op Google PageSpeed insights 'out of the box' al 50-70 van de 100 punten haalt!

Hackers!

Je website is inmiddels live en je begint meer bezoekers te krijgen. Zaken gaan de goede kant op. De eerste leads stromen binnen via je website. Wat kan er nog fout gaan?

Paniek! Iemand belt dat je website onbereikbaar is of er staan vreemde plaatjes op. Je site is verandert in een pornosite. Zwarte wolken komen samen in je hoofd, het doemsdag scenario is een realiteit geworden. Je bent gehackt!.

Gevonden worden brengt ook hackers met zich mee

Je goede zaken en je goed ingerichte SEO hebben een positief resultaat gehad. Meer bezoekers en hoger in Google. De keerzijde van deze medaille is dat dat hackers je site inmiddels ook ontdekt hebben.

Hackers kunnen we in een aantal grove categoriëen indelen:

Sociaal

Sociale hackers zijn hackers die websites of technologieëen hacken om bedrijven of instellingen er opmerkzaam van te maken dat hun omgeving of technologie niet veilig is. Ze vertellen je dan ook vaak wat ze gedaan hebben om op je website binnen te komen en helpen met het dichten van het lek dat ze gevonden hebben. Hoewel hacken tenallertijde een criminele activiteit is, is het erg goed dat deze categorie hackers bestaat. Deze hackers voorkomen dat de andere twee soorten hackers ongewenst criminele activiteiten met je gegevens of website ontplooien.

Bedrijfsspionage

Deze categorie hackers zijn uit op bedrijfsinformatie om er vervolgens eigen gewin uit te halen. Multinationals en grote landelijke bedrijven kunnen een mogelijk doelwit zijn. Ze zoeken naar financiële gegevens of innovatie waarmee je bedrijf bezig is. Alles om een voordeel te halen voor hun eigen bedrijf.

Een tweede set hackers die mogelijk hieronder valt zijn hackers van overheden. Landen als China, Rusland maar ook westerse landen als Amerika, Duitsland en misschien wel Nederland, kunnen je hacken om te kijken waarmee je je als bedrijf bezig houdt.

Crimineel en professioneel

Criminele hackers zijn vaak uit op financieel gewin of totale disruptie van je website. Dit varieert van Paypal scams tot het plaatsen van een download site voor illegale films of games. Deze categorie is moeilijk tegen te houden. Ze hebben vaak informatie over zwakheden in de software en komen vaak binnen via gekochte hacks of botnets.

Het detecteren dat je gehackt bent is vaak ook niet zo even te vinden. Deze groep is uitermate creatief in het verbergen van hun activiteiten en hun sporen die ze achterlaten. Helaas heeft deze groep de meeste impact op je bedrijf omdat je reputatie op spel staat!.

Meldplicht dat je gehackt bent

NJe bent niet alleen verplicht om zorg te dragen voor de veiligheid van je informatie, pocessen en software. Je hebt ook meldplicht bij de overheid wanneer je gehackt bent. Dit laatste worden vaak niet gedaan vanwege de mogelijk boete die bedrijven daarna boven het hoofd hangt wanneer blijkt dat ze weinig tot niets aan beveiliging hebben gedaan.

Zorg dus altijd dat je zaken goed beveiligd zijn. Ook al heb je maar een simpele website zonder privacy gevoelige gegevens. Hoe serieus je met data en software omgaat is bepalend hoe je dat met je processen en interne data doet. Zorg dus dat je website up to date blijft en de noodzakelijke beveiligingsmodules bevat. Zo hou je 90% van de cyber aanvallen buiten de deur en laat je zien dat je verantwoordelijk ben als bedrijf.

Heb je er zelf of als bedrijf geen kaas van gegeten dan kunnen wij van Worthit IT kunnen je erin ondersteunen met een van onze onderhoudspakketten.

Gratis website: Laat je niet beet nemen

Gratis Website met gratis webbuilder. Geen kennis van technologie nodig. Gewoon je plaatjes en je content toevoegen en je website is online. Je bent binnen 5 minuten klaar om je klanten te bedienen.

Het klinkt allemaal fantastisch als je al deze beloften mag geloven. En ja om eerlijk te zijn met weinig moeite heb je al iets dat er mooi uitziet. Soms kan het voor je werken maar klanten en bezoeker krijgen is meer dan een mooie website.

Waarom is een gratis website het dan een slecht idee?

Uiteindelijk is je website namelijk helemaal neit gratis. Je betaalt als snel 20 tot 40 euro per maand om je website online te houden. Dat is nog maar het topje van de welbekende ijsberg. Hieronder staan een aantal zaken die je niet krijgt wanneer je in de gratis website val trapt.

Het klinkt allemaal zo leuk een gratis website maar je krijgt niet iets unieks en al helemaal niet iets waar je op het lange termijn wat aan hebt. Er zijn zoveel nadelen aan het aanlokkelijke aanbod dat het echt niet opweegt tegen de alternatieven.

Google Business: een simpele SEO hack

Wat veel vooral kleinere bedrijven niet weten is dat Google Business erg belangrijk is voor het generen van traffic naar je website of webshop. Hoewel de meeste bedrijven in meer of mindere mate actief zijn op de verschillende social media kanalen als Facebook, Instagram en Twitter, zijn ze weer onbekend met Google Business.

Wat is Google Business?

Google Business is het zakelijke social platform van Google. Origineel onderdeel van het inmiddels opgeheven social platform Google Plus waarbij Google probeerde een social tegenhanger van Facebook te worden. Dit project faalde helaas en is daardoor opgeheven. Het zakelijke gedeelte is gebleven.

Waarom zou ik mijn bedrijf erop zetten?

Waarom zou je dan je bedrijf profileren op Google Business? Dat is vooral omdat je er de lokatie van je kantoor of winkel kunt opgeven, openingstijden en foto's plus berichten over je zaak kunt opgeven. Dit is hetzelfde als in Facebook dus tot nu toe nog niet echt bijzonder. Het wordt pas belangrijk wanneer je Google's zoekmachine in acht neemt. Want wanneer je je bedrijf een lokatie op Google Maps hebt gegeven kan Google deze lokatie gebruiken om je bedrijf te tonen bij lokale zoekresultaten. Dit is vooral interessant wanneer mensen zoeken op een mobiel. Mobiele gebruikers zijn zijn vaak op zoek naar informatie uit de buurt.

Doordat je je gegevens zoals lokatie en openingstijden hebt doorgegeven wordt de kans dat iemand die op zoek is naar informatie of producten bij jou in de buurt vele malen groter. Lokalisatie is niet de enige reden om bij Google Business aan te melden. Google Business stelt mensen in staat om je bedrijf en producten te voorzien van een review. Deze review scores worden vervolgens weer gebruikt om je producten of bedrijf hoger of lager in de zoekresultaten te tonen. Zorg er dus voor dat wanneer je enhousiaste klanten hebt dat ze een review achterlaten want dat kan leiden tot meer klanten want je komt langzaam hoger in de zoekresultaten!

Webshop beginnen: Een hulpzame technische handleiding

Je hebt alle handleidingen gelezen die gaat over webshop beginnen. Je bent naar de KvK gegaan om je zaak te registreren en je hebt ook al je product(en) gekozen die je wilt gaan verkopen op je webshop. Dan begint het pas want om een webshop te beginnen heb je een software pakket nodig waarmee je je producten kan tonen en verkopen. Dat is nog maar het begin want je wil ook dat je klanten krijgt die je producten willen kopen! Uiteindelijk willen allemaal winst maken anders waren we niet aan een webshop begonnen.

Hoe kies ik de juiste technologie

De technologie die je kiest om je webshop in te realiseren is belangrijk. Het lijkt makkelijk om te kiezen voor de goedkope oplossingen als WIX of Shopify. Echter, zo simpel is je keuze vaak niet. Deze software pakketen hebben wel als voordeel dat ze makkelijk in gebruik zijn en je snel en webshop kunt starten. Dit komt doordat ze vooral geënt zijn op visuele presentatie van je producten maar minder geschikt zijn wanneer je flexibilitiet wil of goede SEO etc.

Behalve deze visual online webshop pakketen zijn er ook de 'open source' varianten zoals WordPress met Woocommerce, Magento en Drupal als voornaamste speler in de 'open source' markt. Deze pakketen zijn flexibiel, uitbreidbaar en vaak met een klein budget voor het implementeren goed te gebruiken. Het nadeel van deze pakketen is dat ze vaak niet compleet zijn. Dit betekent dat je wel basis functionaliteit krijgt maar om een goede webshop te bouwen, je extra plugin of modules (stukjes extra software) bij moet kopen.

Tot slot hebben we nog de grote commerciële webshop pakketen als daar zijn Intershop van Microsoft en Magento Enterprise Edition van Adobe. Deze pakketen zijn eigenlijk altijd duur om te implementeren en vergen een apart ontwikkelteam om je webshop up to date te houden. Niet echt geschikt dus voor mensen die een webshop willen beginnen. Dit is meer voor de grote spelers op de markt.

Wat kost een webshop om de bouwen?

Goede vraag! Helaas niet al te makkelijk te beantwoorden, want ja dit hangt zoals elke software ontwikkelaar zal zeggen, van je eisen en wensen af!

Hieronder zal ik een aantal zaken opsommen welke invloed hebben op de kosten van de realisatie van je webshop. Oke, ik zal eerlijk toegeven ze zijn niet allemaal technisch maar wel belangrijk in de bepaling van je kostenplaatje.

  1. Het grafisch ontwerp
  2. De technologie waarmee je de webshop wilt realiseren
  3. Het aantal producten
  4. Het aantal verwachte bezoekers per dag
  5. Pagina laadsnelheid van je webshop
  6. Externe koppelingen zoals boekhoudpakket
  7. Batch importeer functionaliteit van producten
  8. B2B of B2C webshop
  9. SEO
  10. Betalings broker voor betalingen van klanten
  11. Verzendkosten (afspraken met je bezorger)
  12. Advertising via Google

Content strategie en SEO

Wanneer je een website wilt beginnen of wanneer je een succesvolle website als bedrijf dan heb je als eerste een goed content strategie nodig. Hierin bepaal je waarover je wilt communiceren en wanneer. Ook bepaal je welke onderwerpen belangrijk zijn.

Van strategie naar implementatie

Wanneer je een duidelijk beeld hebt waarover je het wilt gaan hebben dan moet je het gaan structureren en uitdiepen. Wat is belangrijke content, wil je landingspagina's wie zijn je doelgroepen een wat hoe wil je ze iets vertellen. Je moet ook gaan denken aan de structuur (boom) van je content en deze ook zo in je sitemap opnemen.

Waarom is content zo belangrijk

Ik hoor en zie heel veel verhalen over het verbeteren van SEO en SEO optimalisatie. Echter, is SEO tegenwoordig niet meer een aantal backlinkjes en wat meta keywords, goede titel en goede meta omschrijving. Vooral Google steekt veel tijd in het verbeteren van zijn zoek functionaliteit waarbij het belangrijk voor Google is dat de gebruiker die zoekt naar informatie over een onderwerp ook de juiste informatie vindt. Hier wringt vaak de schoen want we kennen allemaal de zoekresultaten die op je zoekvraag getoond worden waarbij de pagina's totaal met je vraag overeenkomen. Google wil dit zelf natuurlijk niet dus is het in de afgelopen jaren meer gaan richten op de belangrijkheid van de tekstuele inhoud van je pagina's om zo een goed aanname te kunnen doen over de inhoud van de pagina en de kwaliteit ervan.

Slechte kwaliteit of misleidende informatie worden dus door Google bestraft met een negatieve impact op je plaats in de zoekresultaten. Het is hierdoor steeds belangrijker geworden dat je aandacht en tijd aan de inhoud van je website spendeert. Schijf goede teksten maak duidelijke linkjes en geef deze een goede titel zodat Google weet wat er achter de link zit.

Reputatie score

Alles binnen Google draait om een zogeheten reputatie score. Hoe hoger deze score is hoe hoger is automatisch in de zoekresultaten komt te staan. Goede Content draagt daaraan bij.

Wij van Worthit IT kunnen je helpen. Wij kunnen je content indelen en bekijken op belangrijkheid en relevantie. Via ondermeer onze partner Stephanie Reedijk om goede SEO teksten te schrijven.

Mijn website is live en nu?

Veel bedrijven en personen die een website hebben lijken vaak te denken dat wanneer hun (nieuwe) website gebouwd is en live is gezet dat ze klaar zijn. Bezoekers en/of potentieële klanten komen vanzelf en het aantal zal ook rap toenemen. Helaas moet ik deze personen teleur stellen want zo eenvoudig werkt het niet.

Maak je website bekend bij zoekmachines

Nadat je website live is gezet en je hopelijk al nagedacht hebt over de boodschap (contentplan) die je wilt vertellen moet je ook al nagedacht hebben over hoe je gevonden wilt worden. De meeste bezoekers zullen je vinden via zoekmachines als Google of Bing.

Om gevonden te kunnen worden moeten je pagina's daar geïndexeerd worden. Hiervoor kun je je website via de webmaster tools aanmelden. Belangrijk is dat je it via een sitemap doet want zo weet de zoekmachine de structuur van je site en wat de inhoud is.

Meer zoekmachines dan Google

Hoewel ongeveer 80-90% van de internetters Google zullen gebruiken te zoeken naar informatie, wil ik duidelijk maken dat er meerdere zoekmachines zijn. Het is dus ook verstandig om je site via de webmaster tools van deze zoekmachines aan te melden. Persoonlijk raad ik de volgende zoekmachines aan: Google, Bing en Yahoo als minimale set.

Starten met de webmaster tools

Het aanmelden bij de diverse zoekmachines is eenvoudig. Nadat je de website hebt aangemeld duurt het enkele dagen voordat de website volledig bekend is bij de zoekmachine. Dit is vooral omdat indexeren tijd vergt om niet je website plat te leggen en voordat alle data verwerkt is wereldwijd.

Wanneer je pagina's door de zoekmachine zijn opgepikt kan het voorkomen dat er fouten in je pagina zitten. Je wordt hier direct over bericht en je pagina zal ook niet zijn geïndexeerd.

Veel voorkomende fouten in pagina's

In de praktijk komt het wel eens voor dat er pagina's niet geïndexeerd zijn omdat er fouten op deze pagina's aanwezig zijn. Deze fouten moeten opgelost worden voordat de pagina kan worden geïndexeerd. Veel voorkomende fouten zijn:

Hulp nodig bij het inrichten van je webmaster tools?

Wij van Worthit IT kunnen je helpen bij het inrichten van je website en je webmaster tools. Ook kunnen we kijken naar je content plan en keyword analyse. Kijk op onze menukaart naar de mogelijkheden of neem contact met ons op.

Dure Website?

Waarom is dat eigenlijk normaal

Dure Website zeg! ik hoor het te vaak helaas want mensen hebben geen idee dat het bouwen van een website meer is dan een paar klikjes en wat plaatjes uploaden.

In het verleden heb ik op vele verjaardagen of in geprek met (potentiële) klanten vaak de vraag gekregen waarom het laten maken van een website of webshop zo duur is.

Het antwoord op die vraag is natuurlijk niet eenduidig te geven want er worden op Internet immers prijzen genoemd van onder de 500 euro. Dit is voor een kleine ondernemer goed te betalen want de noodzaak om online actief te zijn of worden is iedere ondernemer wel duidelijk en 500 euro is een mooie prijs om te starten zou je zeggen. Niets is minder waar helaas.

Van goedkoop naar duurkoop

Waarom zou een website van 500 euro minder goed kunnen zijn dan eentje van enkele duizenden euro's? Eigenlijk heel simpel: Stel ik bied mijn diensten aan om een website te bouwen voor 35 euro. Ik koop voor je website een thema als deze niet gekocht is, is je website al illegaal omdat deze copyright schendt en je daar voor een schade claim kunt krijgen. Het kopen van zo'n template zit vaak tussen de 60 en 90 euro. Laten we voor het gemak van 75 euro uitgaan.

Ik heb dus 500-75 euro reeds uitgegeven aan licentie kosten. Dus heb ik nog 425 euro om te besteden aan je design en het bouwen en testen van je website. Laten we ervan uit gaan dat je verder geen extra licenties nodig hebt om de website te kunnen laten bouwen. dan zijn er totaal nog 12 uur te besteden.

Dit betekent dat je website in 5 uur wordt ontworpen en nog eens 6 uur gebruikt wordt om je website te bouwen. Het kost ongeveer een uur om alles te installeren en je website live te zetten. Klinkt goed maar hoeveel denk je dat je krijgt voor dit bedrag? Precies een homepage en een contact pagina en evt een pagina voor je blog berichten. Dat is de 12 uur wel op.

Bijkomende kosten.

Wat het maar waar dat je met 12 uur à 35 euro per uur een website van 500 euro kan neerzitten. Vaak heb je geen beveiliging op je site. De foto's op je site zien er amateurisch uit. Teksten raken net niet de kern van je onderneming. Je wordt niet gevonden in de bekende zoekmachines. Dat blijkt dat je goedkope website in eens een dure website wordt want ja al die aanpassingen om het goed te maken gaan geld kosten.

Dus al gauw wil je professioneler ogen en dan komen de echte kosten pas om de hoek kijken:

Kortom het bouwen van een website gaan meer inzitten dan je denkt. Ik ben dan ook nog eens van een extreem goedkoop tarief uitgegaan. Tarieven liggen eerder richting de 70 euro dan 35 euro.

Worthit IT probeert duidelijk te zijn in wat het voor je kost om een website te bouwen daarvoor hebben we starttarieven en een menukaart om je website te verbeteren of uit te breiden. Onze start pakketten zijn dan ook start pakketten want ook bij ons is dit een minimale implementatie voor ondernemers die niet veel willen of kunnen betalen. Zo voorkomen dat je alsnog een hele dure website krijgt want goedkoop is in ons vak vaak duurkoop!